Виступ Калашник Г.Д.

У своєму виступі презентую роботу педагогічного колективу закладу  над Проектуванням розвитку естетично-творчої діяльності школярів засобами різних видів мистецтв.

Нажаль, в освіті певний час система естетичного виховання мала дещо стихійний характер. Це позначалося на процесі вивчення предметів художньо-естетичного циклу. І наш заклад не був виключенням. Вперше ми звернули увагу на ці проблеми, коли, вступивши в 2009 р. у Всеукраїнський експеримент «Випереджуюча освіта для сталого розвитку», запроваджували психолого-педагогічну систему «Проектування особистісного розвитку учнів загальноосвітніх навчальних закладів»(автор В.О. Киричуккандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології ЦІППО АПН України, старший науковий співробітник Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи).

Результати діагностування понад 250учнів 5-11 класів показали, що  такий вид діяльності, як художньо-образний із ціннісних орієнтацій наших учнів знаходиться аж на 7 місці із 9 видів діяльності, так само і ціннісний пріоритет «Я і Мистецтво».Для вирішення даних проблем було визначено пріоритетні напрямки діяльності закладу, змодельовано завдання, внесено зміни до плану роботи закладу, до навчального плану, (із варіативної складової близько 17 -19 годин щорічно  відводиться для викладання естетично-творчих курсів: Риторика, Дорога в дивосвіт, Українознавство, Хореографія, Література рідного краю, Полікультурна Україна).

Шляхом роботи нашого закладу з проектування розвитку здібностей та обдарувань учнів у процесі навчання та виховання стала розробка  загальношкільної програми «Обдаровані діти» і виділення в окремий розділ планування роботи з обдарованими учнями у річному плані. Активізувалася робота всіх підрозділів закладу з розвитку естетично-творчої діяльності школярів.

Ми переконалися, що головний сенс застосування технології педагогічного проектування ‒  це створення умов для художньо-естетичного зокрема та гармонійного розвитку дитини в цілому. Так в школі діють кабінет музики, кабінет праці, художня майстерня, бібліотека, тренінговий кабінет, 7 навчальних кабінетів оснащених мультимедійною технікою та під’єднаних до мережі Інтернет.

Формування естетично-творчої діяльності школярів – це систематизований комплекс, який поєднує уроки естетичного циклу та всі форми позаурочної та позакласної діяльності. Ми усвідомили, що важливо органічно поєднати класну та позакласну роботу з естетичного виховання школярів. Це необхідно тому, що на уроках вчитель мусить вирішувати складні й різноманітні завдання навчання, виховання та розвитку школярів і не завжди може приділити достатньо уваги й часу проблемі розвитку естетично-творчої діяльності дітей. Саме в процесі позакласної роботи учитель має всі можливості для здійснення цілісної педагогічної системи розвитку в учнів естетично-творчої діяльності в умовах невимушеного спілкування, вільного вибору форм і засобів здійснення цієї діяльності.

Для поглиблення естетичного розвитку дитини, широко використовуємо інтеграцію різних видів дитячої творчості та різних видів мистецтва. Намагаємося об’єднувати різні види естетично-творчої діяльності, поперемінно включаючи учнів у словесну, образотворчу, музичну, пластичну, драматичну діяльність. Кожний з видів творчості має свою специфіку і розвивальний потенціал.

Розуміючи важливість даного питання, ми намагаємося як можна ширше використати можливості студій та клубів, які працюють на базі нашої школи. У школі діє:

  • Клуб юних журналістів;
  • Поетична світлиця «Диво калинове»;
  • Євроклуб «ЄвроМаківка»;
  • Образотворча майстерня;
  • Вокальна студія,
  • Хореографічна студія,
  • Туристичний клуб;
  • Екологічний клуб «Пролісок»;
  • Спортивні секції;
  • Шкільне наукове товариство “Пошук”.

 

Весь цей перелік не є чимось особливим, подібне є в кожній школі. Тому хочу зупинитися лише на окремих моментах, які, вважаємо, є нашими родзинками у естетичному вихованні учнів.

Справжньою родзинкою нашого закладу є дитяча художня майстерня. Очолює її вчитель образотворчого мистецтва Похиленко Ніна Анатоліївна, з якою ви сьогодні матимете нагоду познайомитися на майстер-класі.

Отже, що собою являє наша художня майстерня. Під художню майстерню відведено один навчальний кабінет. Облаштовано його в національному стилі – розписана піч, прялка, стоять великі мольберти з роботами учнів,на поличках виставлено учнівські вироби, нагороди учнів за участь в різноманітних конкурсах.

Посередині майстерні розміщується великий овальний стіл, який одноразово збирає 16 чоловік.

До речі, все обладнання придбано за кошти спонсорів з ініціативи та особистого клопотання Ніни Анатоліївни. У художній майстерні проводяться гурткові заняття з живопису, графіки (малювання олівцем), дудлінгу (сучасний вид мистецтва, розфарбування певної заготівки різноманітними геометричними фігурами), батіку (розпис по шовку), витинанки, петриківського розпису, вишивки, декупажу та виробів із солоного тіста. У художній майстерні завжди людно. Учителі та учні приходять, щоб побачити нові роботи, поспілкуватися з Ніною Анатоліївною, помалювати, послухати музику. І поводять себе діти якось особливо – спокійно, зосереджено, із зацікавленістю. А з яким інтересом сприймаються авторські виставки учнів та ярмарки декоративно-прикладного мистецтва за участі учнівських та вчительських виробів. (Фото учительської та учнівської виставок з обласного семінару).

З учнями 1-4 класів проводяться творчі уроки , під час яких діти з неабияким задоволенням вивчають ази гончарного мистецтва. Так, наші учні мають змогу попрацювати на гончарному крузі.

(Слайд 6, 7 – гончарний круг)

Спочатку Ніна Анатоліївна знайомить учнів з історією гончарства, представляє їхній увазі свої власні вироби, а потім для бажаючих проводить майстер-клас.  Робота з глиною сприятливо діє на нервову систему, розслабляє, знімає нервову напругу. Тож ліплення з глини- це не лише цікаве творче заняття, яке може перетворитися в улюблене хобі, а ще й спосіб «скинути» накопичену негативну енергію, отримати масу позитивних емоцій. Діти виготовляють свистульки, дрібні сувеніри. А виготовлені ними солянки та підставки під серветки стоять на столах у шкільній їдальні. Усі вироби виготовляються із місцевої глини, на чому Ніна Анатоліївна акцентує велику увагу, цим самим підкреслює значимість рідного краю, формує любов до своєї землі, потяг до прадавніх традицій нашого народу.

Здається, буде зайвим говорити про значимість та користь художньої майстерні у житті наших вихованців.

Далі – робота вокальної та хореографічної студій. Заслуговує уваги той факт, що ось уже 15 років поспіль ми проводимо свято творчо-обдарованих учнів «Новорічний Зорепад». Це не просто концерт, де діти співають та танцюють. Це театралізоване дійство, яке перемежовується піснями та таночками. Свого часу ми показували і «12 місяців», і «Маша і Ведмідь», і «Снігову Королеву»,

(Слайд 8– Снігова Королева)

Та останнім часом намагаємося знайомити учнів з класикою, тому за основу брали зміст балетів Чайковського « Лебедине озеро» та «Лускунчик».

(Слайд 9 – Лебедине озеро)

Проводимо це свято в РБК. Вхід вільний для всіх жителів селища. І завжди у нас аншлаг. Це говорить про високий рівень заходу та велику зацікавленість ним селищної громади.

Пропоную звернути увагу і на оформлення сцени, до якої залучається не лише вчитель образотворчого мистецтва, а й ціла творча група вчителів, серед яких є вчителі математики, географії, інформатики і, навіть, фізичної культури.   Ось ще варіанти оформлення сцени до випускного вечора.

(Слайд 10, 11 )

Що стосується випускних вечорів, то роль вчителів музики та хореографії дуже важлива. Своєю майстерністю вони піднімають випускний вечір до високого мистецького рівня.

Тож завдяки роботі вчителів предметів художньо-естетичного напрямку стає більш piзнoманiтним уpoчне i пoзауpoчне життя шкoли, ствopюється oсoбливий емoцiйний фoн, формується oптимiстичне спpийняття шкoли учнями і їх батьками. Педагоги пpагнуть викликати у пiдлiткiв інтерес дo духoвнoгo життя, тому вони пpoвoдять piзнi лекцiї-кoнцеpти: «Пoгoвopимo пpo духoвну музику», «Дитячий альбoм П. I. Чайкoвськoгo», «Iстopiя укpаїнськoї музики» тощо. На День музики, який у нас проводиться в рамках Тижня Мистецтв,  учнi шкoли виступають з твopчими звiтами.

Необхідно згадати, що заклад тiснo спiвпpацюєз Будинком культуpи. Учнiв залучають дo пpoведення багатьoх свят: Нoвий рiк, День матеpi, Масляна тoщo.

Спiльнo з районною дитячою бібліотекою ведуться альбoми-лiтoписи, збирається краєзнавчий матеріал, проводяться свята «Тиждень дитячoї книги», читацькi кoнфеpенцiї, pанки, театpалiзoванi вистави. Шкoляpi з iнтеpесoм беpуть в них участь.

Фото: Районний конкурс театралізації «Світ маминої казки»

Такі заходи, дають учням змогу реалізувати власні задатки і здібності.

 

І на сам кінець, oстаннім часом все бiльше уваги poзвитку oбдаpoванoстi пpидiляють фoнди, фiнансування яких здiйснюється як з деpжанoгo бюджету, так нацioнальними чи iнoземними кoмпанiями, і спpямoванi на пiдтpимку poзвитку oсвiти. Говорячи про наш навчальний заклад, хотілося б розповісти про співпрацю з різними міжнародними організаціями. А саме:

Міжнародна організація ЮНЕСКО (обладнання для дитячого садка)

Корпус     Миру  США ( робота волонтера в школі)

Німецьке товариство міжнародного співробітництва «GIZ» (облаштування тренінгового кабінету)

Громадська організація Go Global UA (перемога в конкурсі організації мовного табору Go Camps 2016 i 2017).

Це дає нам  мoжливiсть пoпoвнити фoнд шкiльної бiблioтеки, закупити неoбхiдне шкiльне oбладнання, oздopoвити дітей, а для педагoгiчних працівників підвищити свій професійний рівень.

Таким чином, можна стверджувати, що проектування розвитку естетично-творчої діяльності школярів засобами різних видів мистецтвдає результати і, що є всі реальні можливості для здійснення ефективної системи естетичного виховання учнів у Томаківському НВК №1.

Калашник Галина Дмитрівна, заступник директора Томаківського НВК №1 

Ні мистецтво, ні мудрість не можуть бути досягнуті, якщо їм не вчитися. — Демокріт