Урок 8 “Романське мистецтво”

Автор уроку: 

Тема. Романське мистецтво

Мета:

  • навчальна: розшири знання учнів про романське мистецтво. Вчити підбирати матеріал для повідомлень і міні-проектів із різних джерел.
  • розвиваюча: вчити бачити розвиток мистецтва в контексті історичної епохи, коментувати її вплив. Вчити порівнювати, робити висновки, виказувати особисту думку. Розвивати емоційно-осмислене сприйняття шедеврів мистецтв.
  • виховна: виховувати інтерес до мистецтва, шанобливе ставлення до мистецтва європейських народів. Сприяти художньо-естетичному та моральному розвитку особистості. Виховувати працьовитість, наполегливість, цілеспрямованість у навчальному процесі.

Обладнання: підручник, зошит, комп’ютер, мультимедійна презентація.

Тип уроку: підсумковий урок по темі.

Форма проведення: урок-подорож.

Методи уроку: робота з підручником, мультимедійна презентація, прослуховування повідомлення та міні-проекта, складання схеми-конспекту у зошиті, фронтальне опитування.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація. (слайд 1)   Коли ми бачимо по телебаченню пантоміму чи мистецтво жонглерів, листаємо яскраво оформлені книги, навіть не замислюємось, де і коли зародився цей вид мистецтва. Корні його сягають саме в ту мистецьку епоху, яку ми вивчаємо на уроці.

ІІІ. Мотивація. В ХІ-ХІІ столітті в Західній Європі найбільшого піднесення набула архітектура. А чи розвивались інші види мистецтва? Яким був їх зміст? Чи дійшли до нас романські мистецькі твори? Де можна їх побачити?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні пропоную продовжити нашу віртуальну подорож по спорудам романського стилю в різних країнах, але нашу увагу ми зосередимо на внутрішньому та зовнішньому  оздобленні храмів, фортець та інших споруд.(мультимедійна презентація) (слайд 2-8 )

Романський стиль у живописі та скульптурі – мистецтво досить умовне, схематичне. Для романської композиції характерні простір, позбавлений глибини, різномасштабні фігури, яскраві кольори.

Монументальний живопис(слайд 9) Головним видом живопису були фрески.

Що таке фреска? Де ми із цим поняттям зустрічались?

Прочитати текст (підручник с. 74) і відповісти на запитання:

  • Стіни яких будівель прикрашали фрески?
  • Чим відрізнялись сюжети фресок у храмах і замках феодалів?
  • Що здивувало вас в розписах замків?

Книжкова мініатюра (слайд 10)

  • Що таке книжкова мініатюра?
  • Чи раніше ви зустрічались з цим видом мистецтва?

Зміст і особливості книжкової мініатюри романського періоду представляє учень в міні-проекті (випереджаюче завдання – повідомлення).

Скульптура. (слайд 11) Скульптура як вид мистецтва не набула високого розвитку в цей час. Переважали рельєфи, які прикрашали капітелі. (Що таке капітель? мал. с. 78)

Але головною прикрасою храму був портал із барельєфом. Дивним було те, що крім зображення людей зображувались тварини, іноді фантастичні. Зустрічалась і кругла скульптура, але рідше. Скульптурні шедеври того часу збереглися у храмах Франції, Німеччини, Італії, Іспанії.

Декоративно-прикладне мистецтво. (слайд 12) Міні-проект учня

Разом з іншими видами мистецтва розвивалось і музичне мистецтво (слайд 13). В  романську епоху було започатковано новий вид виконання духовної музики – григоріанський спів. Пропоную прослухати аудіо фрагмент григоріанського співу.

У державах Західної Європи розвивались такі види театрального мистецтва (слайд 14):

  • театр пантоміми;
  • театр мімансу;
  • театр жонглерів.

Романський стиль знайшов своє відображення і в одязі (слайд 15). Основою і чоловічого, і жіночого вбрання були туніки, які виготовлялись для знаті з яскравих дорогих тканин, прикрашених золотими пластинами чи дорогоцінними камінням, для простолюдинів – з грубої тканини темних тонів.

  1. V. Закріплення матеріалу.

– Які ж види мистецтва розвивались в ХІ-ХІІ столітті в Західній Європі?

– Які із них на вашу думку, набули кращого розвитку?

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

  1. Складаємо схему романського мистецтва (слайд 16)
  2. В яких видах сучасного мистецтва збереглися елементи романського мистецтва?
  3. Які види романського мистецтва тобі сподобалися найбільше?
  4. В яких видах романського та візантійського мистецтва є спільні риси?
  5. Які емоції викликає григоріанський спів, романські скульптури та фрески?

Узагальнення та перевірка знань учнів по темі «Романський стиль»

  1. Коли і де склався романський стиль у мистецтві?
  2. В яких країнах феодальної Європи він набув найбільшого поширення?
  3. Що це була за історична епоха? Опишіть.
  4. Чому романські споруди мали вигляд фортець?
  5. Як католицька релігія впливала на різні види мистецтва романської доби?
  6. Які види живопису були широко представлені в романську епоху?
  7. Перелічіть види мистецтва, що отримали розвиток в ХІ-ХІІ ст. в Західній Європі.
  8. Яким був театр того часу? Як він вплинув на сучасний театр?
  9. Які шедеври романської архітектури ви запам’ятали?
  10. Порівняйте романський стиль у мистецтві із візантійським. Чому він був більш стриманим, аскетичним?
  11. Де на Україні можна зустріти витвори мистецтва романського стилю?
  12. Що для вас при вивчені теми було найцікавішим?
  13. Яка музика, на вашу думку, близька церковній архітектурі романського стилю?
  14. Що таке лицарський кодекс честі і яке відношення має до нашого часу?
  15. Чому, на вашу думку, важливо вивчати мистецтво (культуру) минулих історичних епох?

VІІІ. Домашнє завдання

Прочитати параграф 8 підручника, випереджаюче завдання (робота в групах) – підготувати презентацію «Архітектура готичного стилю».

Список літератури

  1. Мистецтво Підручник для 8 класу  Автор: Кондратова Л.Г. Мистецтво Видавництво: Тернопіль. Навчальна книга – Богдан. Рік: 2016
  2. Карсавин, Л. П. Культура середньовіччя. – Київ: Символ –Air-Land, 1995
  3. https://uk.wikipedia.org/wiki
  4. http://narodna-osvita.com.ua/5975-romanskiy-stil.html

Коментарі

  • Facebook
  • Сайту

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *