Урок 7 “Романський стиль. Архітектура”

Автор уроку: 

Тема. Романський стиль. Архітектура

Мета:

  • навчальна: дати поняття романського стилю, визначити його особливості в архітектурі. Показати вплив історичної епохи на романське мистецтво. Познайомити учнів із шедеврами романської архітектури. Вчити описувати витвори мистецтва, почуття, визвані цими творами
  • розвиваюча: вчити бачити мистецтва в контексті історичної епохи (причинно-наслідкові зв’язки) Середньовіччя як невід’ємної складової суспільного розвитку. Розвивати навички образного, емоційного, осмисленого сприйняття творів архітектури, музики, естетичні зв’язки.
  • виховна: формувати стійкий інтерес та поваги до культурного надбання людства. Підводити учнів до розуміння культурної складової як невід’ємної частини розвитку особистості.

Обладнання: підручник «Мистецтво. 8 клас», Л.Г. Кондратова, комп’ютер, мультимедійна презентація, аудіоряд, паперовий матеріал для творчої роботи, ватман, маркери.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація. Іноді по відношенню до чоловіків та хлопців, що шанобливо, галантно поводяться із жіночою статтю, можна почути «справжній лицар». А чи знаєте ви, що цей вислів і поняття прийшли до нас із Середньовіччя романської доби. (слайд 1)

ІІІ. Мотивація. (звучить органна музика)

Після падіння Риму в південно-східній Європі та Малій Азії підносить могутня Візантія, де сформувався новий мистецький стиль – візантійський, пишний і урочистий.

А яким було культурне життя Західної Європи? В раннє Середньовіччя вона переживає занепад в усіх сферах життя: господарстві, культурі, духовному житті. Та поступово із розвитком нових феодальних держав Іспанії, Німеччини, Франції, Англії, Італійських князівств там виникає новий мистецький стиль – романський. Він став важливою ланкою культурного життя Європи епохи Середньовіччя.

Які  його особливості, в яких видах мистецтва, він проявився найкраще?

Які мистецькі шедеври дійшли до нас?

З цим ми і познайомимось на цьому  уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Поняття «романський стиль» та історична епоха.

Робота з підручником (с. 66)

Висновки: Романський стиль –  художній стиль, що виник і панував у Західній Європі в ХІ – ХІІ ст. (слайд 2)

Це період феодальної Європи, коли панівний клас землевласники феодали вели постійні міжусобні війни за землі. А католицька церква мала величезний вплив на всі сторони суспільного життя. Дух войовничості та потреби самозахисту просякнув все романське мистецтво. А його зміст був переважно релігійним.  Головними напрямками романського мистецтва були (слайд 3):

  • Архітектура;
  • Скульптура;
  • Живопис.

Але найкраще цей мистецький стиль проявився саме в архітектурі.

  1. Стиль романської архітектури (слайд 4)

2.1. Риси романського стилю (текст підручника, с. 68)

  • Якими були риси романського стилю?
  • Що це були за споруди? Яке їх призначення? (храми-фортеці, замки – фортеці, монастирі-фортеці)
  • Чому всі вони будувались як фортеці? (тому що вони виконували захисну функцію)

Найбільш величними були католицькі храми.

2.2 Устрій  храмів (слайд 5)

Найбільш поширеним видом храму була базиліка. Це прямокутна споруда, розділена всередині рядами колон на 3 частини, що мали своє перекриття – неви. Середній, головний нев, завжди вищий за бокові. Верхня частина його прорізна вікнами, що виступає над дахами бокових невів. Вхід в романський храм називали порталом і він як правило  прикрашений барельєфами. Вигляд храмів романського стилю стримано-величний, а замків суворий. Особливо великими були монастирі, де на великих подвір’ях за товстими мурами могла укритися велика кількість людей. Замки та монастирі могли утримувати довгу осаду.

  1. Віртуальна подорож по шедеврам романського стилю під звуки твору Г.Ф. Генделя «Пассакалія». (підручник с. 69-72) (слайд 6 -12).
  2. Творча робота. Робота в групах. Складання з геометричних фігур різних розмірів макету споруди романського стилю на папері А3.
  3. Повідомлення учнів «Кодекс честі лицаря».
  4. V. Закріплення знань.
  5. На дошці плакат. Учні по черзі виходять і виконують завдання

Підкресліть слова, що характеризують особливості романського замку епохи Середньовіччя.

Стіни: тонкі, масивні, товсті, об’ємні, прозорі, подвійні

Вікна: вузькі, з поглибленими порталами, широкі, високі, масивні.

Геометричні об’єми в структурі замку: трикутники, куби, паралелепіпеди, кола, призми, квадрати, циліндри, прямокутники, овали.

Форми склепінь: циліндричні, квадратні, хрестові, тонкі та прозорі.

  1. Складання в зошиті схеми.
  2. Віртуальна подорож супроводжувалась органною музикою Г.Ф. Генделя «Пассакалія».

– Чому саме ця музика обрана?

– Чи є щось спільне між музикою і архітектурою?

VІ. Підсумок уроку.

  1. Метод «Мікрофон». Учні продовжують речення:

–           На уроці я дізнався(лась) нового…

–           Найбільше мені сподобалось….

–           Мене вразило (здивувало)…

–           Побачити споруди романського стилю я можу…

–           На мою думку в Україні споруди романського стилю можна зустріти…

–           Тепер я можу розповісти друзям…

  1. Оцінювання знань учнів.

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати параграф 7 підручника

І— II рівень — відповідати на запитання після тексту підручника;

III— IV рівень — індивідуальне завдання (доповідь).

Список літератури

  1. Мистецтво Підручник для 8 класу Автор: Кондратова Л.Г. Мистецтво Видавництво: Тернопіль. Навчальна книга – Богдан. Рік: 2016
  2. Карсавин, Л. П. Культура середньовіччя. – Київ: Символ –Air-Land, 1995
  3. https://uk.wikipedia.org/wiki
  4. http://narodna-osvita.com.ua/5975-romanskiy-stil.html

Коментарі

  • Facebook
  • Сайту

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *