Урок 6 “Візантійський стиль” (Продовження )

Автор уроку: 

Тема:  «Візантійський стиль»  (Продовження )

Мета:

  • навчальна: продовжити вивчати культуру Візантії та її окремих видів мистецтва; ознайомити учнів з особливостями створення одягу Візантійського періоду; розкрити маловідомі факти розвитку наукового процесу Візантійської держави;
  • розвивальна: формувати власні враження, отримані під час спілкування із мистецтвом, використовуючи спеціальну мистецьку термінологію; розвивати естетичний смак, здатність давати естетичну оцінку музичним творам;
  • виховна: виховувати інтерес та необхідність спілкування з мистецтвом; спонукати учнів до створення власних творчих ідей, які втіляться в проекти.

Ключові поняття: канцона, мадригал, псалми, алілуйний спів, «грецький вогонь».

Ілюстративний матеріал:

  • Зразки одягу часів Візантійської імперії;
  • Зразки чоловічого костюму;
  • Зразки жіночого костюму;
  • Одяг заможних людей.

Відеоряд:

    • Візантійський світський костюм.

    • Кондак і тропар Різдва Христового.

  • Секрети Грецького вогню.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

  1. Організаційна частина.
  2. Мотивацій навчальної діяльності.

Слово вчителя

Велика і могутня Візантія! Скільки в ній є цікавого, прихованого, релігійного і водночас чогось містичного! Яка велика доля людей того періоду до сьогодні нам невідома, але результати їх праці, їх творчості ми можемо «вживати» сьогодні і бути культурно насиченими!

Чи відчували ви колись, що Візантія поряд? В повсякденному житті вона нас супроводжує, змушує нас переживати і радості, і жалі, і піднесення.

Отже, сьогодні ми продовжуємо вивчати особливості Візантійського стилю і спробуємо ще глибше дістатися до істини! І познайомимося з музичним мистецтвом та формами пісне співу; познайомимося з модними тенденціями одягу простого та заможного люду; розкриємо маловідомі науково-історичні факти, які вказують на високо освіченість людей візантійського періоду.

 

ІII. Актуалізація опорних знань.

Диференційно-групова робота

Учні презентують свої творчі роботи, які вони обрали для виконання вдома на минулому уроці. Спочатку презентують свої проекти учні, які обрали виготовлення бюлетенів «Нас вітає Візантія».

  • Що вас вразило вас в архітектурі Візантії?
  • Яка переважала тематика сюжетів у виготовленні скульптур?
  • Які ви запам’ятали техніки створення ікон?
  1. IV. Вивчення нового матеріалу.
  1. Міні-лекція «Музичне мистецтво» (слайди № 3 – 5)

 

 

Візантійська музична культура мала багатонаціональний характер. Причиною цього було різноманітне за етнічним складом і культурним рівнем населення Візантії (Східної Римської імперії). У музичної культури Візантії були елементи сирійської, слов’янської, арабської музики, а також відчувався зв’язок із перською, єврейською, вірменською пісенністю та античним наспівом і мелодіями [1;3].

Псалми — спів при акомпанементі струнного інструменту, ліричний молитовний твір; релігійні пісні, що були написані на честь свят, обрядів поклоніння або на відзначення трагічних подій; молитва, що як складова частина, входить у псалтир.

Гімн — хвалебна пісня, звернена до Бога

Алілуйний спів — урочистий релігійний спів із характерним розспівом на окремих складах слова [6].

Серед жанрів церковної музики перевага віддавалася канону і тропару.

Канон (грец. «канон» — зразок, правило) — музично-поетична композиція з дев’яти розділів, що включала в себе теми покаяння і прославлення. Виконувалася під час ранкової служби.

Тропар — хвалебний піснеспів, який складався до свята або урочистої події, але не був самостійним твором, а входив в більш великий твір.

За переказами візантійського богослова Іоанн Златоуст, коли Господь побачив, що більшість людей ліниві і що вони звертаються до релігійного читання з небажанням і підкорюються зазначеного зусилля без задоволення, то, бажаючи зробити таке заняття більш приємним і полегшити відчуття труднощів, Господь поєднав мелодію з пророцтвом. Натхненні ритмом і мелодією, люди змогли підносити йому священні гімни з великим завзяттям. Бо ніщо так не піднімає душу, не дає їй крила, не звільняє її від землі, не випускає її на волю з темниці тіла, не вчить її любити мудрість як гармонійна мелодія і священна пісня, приємні для слуху і які осягаються розумом [4; 6].

 

  • Орієнтовний відеоматеріал для сприймання.
  • Кондак і тропар Різдва Христового [7].
  • Учні презентують свої фонотеки народної, світської музики Візантійського стилю.
  1. Міні-лекція: «Мода Візантійської імперії» (слайди №6 – 9)

Візантійський двір піддається впливу могутнього та культурного в ті часи азійського сходу — персів та арабів, переймається темнотою та багатством їх двірського церемоніалу. Появляються східні, різнобарвні брокати, тяжкі, заткані та розшиті золотом шовки. Зі зміною матеріалу — легкого та податливого на тяжкий, змінюється і характер одягу. Одяг губить пластичність вигляду, зате передовсім підкреслює свою мальовничість. Гра світла й тіни їх заломлень не входять вже в рахунок, одіяння звужується і рівно спадає до ніг. Не жива істота з її рухами та гнучкістю тіла виступає на перший план, як це було в класичну добу, але око притягає сама багата одежа з дорогоцінного матеріалу, перетканого золотом в багатий орнамент [2; 5].

Орнамент тканин дуже різнорідний. Геометричний: зірки, квадрати, кола; рослинний: листки, квіти, виноград; звіриний: орли, леви, слони, тощо. Деколи на одягу розшиті цілі події. Побожні християни розшивали свій одяг зображенням подій з життя Христа.

  • (Працюють учні, які приготували елементи театралізації. Показують створені власноруч костюми та презентують дизайн своєї роботи, яка їм була запропонована у вигляді творчого домашнього завдання).
  • Перегляд відео [6].
  1. Міні-лекція: «Особливості наукової діяльності Візантійського періоду»

(слайд №10)

Як і римляни, візантійці поважали діяння предків і шанували свою історію. Візантійські автори прагнули наслідувати знаменитим давньоримським історикам і створювали свої книги за зразком їхніх праць. Така книга «Історія воєн Юстиніана з персами, вандалами і готами», яку написав придворний Юстиніана I Прокопій Кесарійський. Автор прославляв імператора і військові перемоги Візантії. Але потай Прокопій писав іншу книгу, яку так і назвав «Таємна історія». У ній він розповів нащадкам про зовсім інше Юстиніані – жорстокому і підступному тирані, про злодіяння його дружини Феодори.

Візантійські вчені створювали праці з географії, астрономії, математики. У книзі Козьми Індикоплова (тобто «плаває в Індію») повідомлялися цікаві відомості про природу і тваринному світі Індії, Аравії, Східної Африки. Лев Математик вперше застосував буквені позначення для вираження арифметичних дій. Цей учений прославився також безліччю винаходів, серед яких був, наприклад, світловий телеграф, призначений для передачі повідомлень на великі відстані [1; 5].

  • Перегляд відео [8].
  1. V. Узагальнення вивченого матеріалу
  • Розкажіть про особливості візантійського стилю в музичному мистецтві.
  • Які характерні риси візантійської моди?
  • Якими науковими відкриттями славиться Візантійська держава?

VІ. Перевірка засвоєних знань.

 

Вправа «Запитай свого друга»: учні протягом 20 секунд мають сформувати питання за вивченою минулого разу темою. Потім на окремих папірцях пишуть свої імена і здають вчителю папірці. Вчитель їх змішує. Потім роздає їх учням. Кому з учнів випаде чиєсь ім’я, тому цей учень і ставить придумане запитання.

Вправа «Лови помилку»

  1. Канон – це хвалебна пісня. (музично-поетична композиція з дев’яти розділів, що включала в себе теми покаяння і прославлення.
  2. Хвалебний піснеспів, який складався до свята або урочистої події, але не був самостійним твором, а входив в більш великий твір – це алілуйний спів. (тропар)
  3. Гра світла й тіни їх заломлень входять вже в структуру костюма, одіяння розширюється і асиметрично спадає до ніг. (не входить; одіянна звужується; симетрично падає до ніг).

 

Рефлексія «Очікування по колу»

«Сьогодні на уроці …»

Я зрозумів …

Я запам’ятав …

Мені сподобалось …

Хотілося б ще …

VІІ. Домашнє завдання.

Пропонуємо створити ескіз костюма для шкільного вечора, присвяченого мистецтву Візантії. Під час виконання завдання вам допоможе така структура створення ескізу костюма:

  1. Продумайте та вирішіть, якими зробити деталі одягу: які орнаменти прикрашатимуть тканину, чи буде вона однотонна, чим буде оздоблений одяг.
  2. Контрастні чи стримані кольори переважатимуть.
  3. На чому буде акцентуватися увага.
  4. Яке взуття, головні убори та прикраси доповнюватимуть одяг, щоб створити повноцінний ансамбль, костюм.
  5. Олівцем працюйте легко, без натиску, щоб мати змогу виправити невдалі лінії, не завдаючи шкоди паперу.

Список використаних джерел

 

  1. Абрамович С. Культурологія : Навчальний посібник/ Семен Абрамович, Марія Тілло, Марія Чікарькова,; Київський нац. торговельно-екон. ун-т, Чернівецький торговельно-екон. ін-т. -К.: Кондор, 2005. – 347 с.
  2. Антофійчук В. Культурологія: термінол. словник / Чернівецький національний ун-т ім. Юрія Федьковича. — Вид. 2-ге, випр. і доп. — Чернівці : Книги-XXI, 2007. — 159с.
  3. Ідзьо В. Візантійська культура та література в 4-15 ст. – Івано-Франківськ, – 2015, – с.51.
  4. Історія української та зарубіжної культури: Навч. посібник / За ред. проф. С. М. Клапчука, В. Ф. Остафійчука. – 2-е вид., стереотип. – К.: Вища школа, 2000. – 326 с.
  5. Українська та зарубіжна культура: Навч. посібник / За ред. проф. М. М. Заковича. – К.: Знання, 2000. – с. 622.
  6. Візантійський світський костюм. https://www.youtube.com/watch?v=JbJ1Fbbm9iU
  7. Кондак і тропар Різдва Христового. https://www.youtube.com/watch?v=WegpJQyW0y4.
  8. Секрети Грецького вогню. https://www.youtube.com/watch?v=7u_d7q8-Ii8.

Коментарі

  • Facebook
  • Сайту

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *