Урок 4 “Вітчизняні пам’ятки античної культури”

Автор уроку: 

Тема. Вітчизняні пам’ятки  античної культури.

Мета: розширити знання учнів про вітчизняні пам’ятки античної культури; розвивати  спостережливість, творчу уяву, здатність бачити естетичний бік дійсності, вміння працювати в групах; формулювати власні враження, отримані під час ознайомлення з матеріальними свідченнями античної культури, що збереглися до наших днів; виховувати духовність, любов до рідного краю.

Очікувані результати:

учні знатимуть історію грецьких міст-полісів; зможуть розповісти про вплив мистецтва античності на культуру України; виконувати орнаментовану або сюжетну композицію на шаблонах.

Обладнання: підручник, ілюстративний матеріал, папір, олівці, шаблони,

Тип уроку: урок-подорож; засвоєння нових знань, узагальнення та закріплення вивченого.

 Хід уроку

І. Організація пізнавальної діяльності учнів

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за запитаннями Слайд 3

ІІІ. Мотивація навчальної діяльностіОголошення теми  та завдань уроку.

Вітчизняні пам’ятки античної культури – це негаснучий факел життя, який передаватимуть із покоління в покоління  люди, щоб милування сонцем і людиною не пропало ніколи. Чи згодні ви з такою оцінкою – поміркуємо на уроці.

Для того, щоб з’ясувати, як вплинуло мистецтво античності на культуру України та який відгомін античного стилю ми знаходимо у вітчизняному мистецтві сьогодні спробуємо пройти віртуальними туристичними маршрутами. Екскурсоводами будете ви. Об’єднаємось  у пари, кожна пара отримає завдання розповісти про свою експозицію.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Теорія мистецтва: мистецтво грецьких міст-полісів, знайомство із історією грецьких міст-полісів.

Антична культура стала джерелом для розвитку мистецтв грецьких міст-полісів, які існували на узбережжі Чорного та Азовського морів. Чимало з них були розташовані на території сучасної України.

Слайд 4

Перед вами схема «Грецькі міста-поліси» . Пропоную визначитися  із маршрутом до цих міст.

Слайд 5

Грецькі міста-держави в Причорномор’ї та їх характеристика.

Слайд 6

  1. Робота зі схемою «Устрій міста-держави»
  2. Історія грецьких міст-полісів.

Слайди 7, 8, 9, 10 

Туристичний маршрут до Античного полісу Пантікапея. виступ пари екскурсоводів про Пантікапей.

Туристичний маршрут  привів нас на сучасну Миколаївщину в місто Очаків. Це – Ольвія.

виступ пари екскурсоводів про Ольвію (презентація дитяча)

Слайд 12

Практичне завдання №1. Розгляньте деталі оздоблення глиняної та срібної амфор, знайдених на території стародавньої Ольвії.

Слайд 11

Чим вони подібні на зразки давньогрецького вазопису? Розкажіть, що ви пам’ятаєте про античне декоративне мистецтво?

Слайди 13,14,15

Туристичний маршрут  привів до Херсонесу Таврійського.

виступ пари екскурсоводів про Херсонес.

Інтерактивна вправа «Цікаві факти»

  • У Херсонесі були у засланні політичні супротивники константинопольських володарів: колишній імператор Юстиніан ІІ, його суперник Вардан Філіппік, папа римський Мартін, брати Лева Льва IV Хазаріна, самозваний син Романа IV.
  • Херсонес відвідала грецька королева Ольга, герцог Спартський Костянтин, принц грецький Георгій, російський імператор Олександр ІІІ, а також останній російський імператор Микола ІІ з родиною.
  • Колокол Херсонеса було знято в епізоді фільму «Пригоди Буратіно»
  • За рішенням ЮНЕСКО Херсонес Таврійський занесено до ста найвидатніших пам’яток світової культури

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Грецькі міста-поліси є історичними пам’ятками і  символами. Символами чого вони є?

  1. V. Вивчення творів мистецтва

Ілюстрації для перегляду:

слайд 16

  1. Руїни Ольвії.

Слайд 17, 18

  1. Вироби декоративного мистецтва Ольвії

Інтерактивна вправа «Обґрунтуй  позицію»

– Знання про грецькі міста-полісина, що були на теренах сучасної України, необхідні підростаючому поколінню?

VІ. Закріплення знань, умінь та навичок

Практичне завдання №2. «Антична амфора». Виконання орнаментованої або  сюжетної композиції на шаблоні.

Із картону або щільного паперу виготовте шаблон для майбутнього виробу декоративного мистецтва — античної амфори. Виконайте на шаблоні фарбами орнаментовану або сюжетну композицію в стилі давньогрецького вазопису. Порівняйте свій виріб з роботами однокласників.

Практичне завдання №3. (с. 48)

Розгляньте зразки посуду міст Північного Причорномор’я. Вдома пробуйте виліпити з пластиліну один із виробів античного декоративного мистецтва, прагнучи якомога точніше передати його форму.

VІІ. Підсумок уроку

Відповіді на запитання

  • Які архітектурні пам’ятки України споруджені в античному стилі?
  • Що вам запам’яталося з історії грецьких міст-полісів, які були в давнину на теренах сучасної України?
  • Які матеріальні свідчення античної культури збереглися в Україні до наших днів?
  • Чи доводилося вам бувати в місцях, де в давнину процвітали античні міста-поліси Пантікапей, Ольвія, Херсонес? Якщо так, то розкажіть про свої враження.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Вибираючи туристичний маршрут, я хотів (хотіла)  побувати…

Від уроку у мене залишилося враження…

Як ви гадаєте, цілі, які були поставлені на початку уроку, ми досягли?

Заключне слово вчителя

Я сподіваюся, що вам було цікаво мандрувати у Минуле разом зі всезнаючими гідами. Тепер ви  й самі зможете розповідати своїм рідним, друзям, знайомим все те, що ви дізналися та почули на цьому уроці  мистецтва під час  подорожі. Ваші знання – це наша історія.  Вона завжди навколо нас, а ми завжди в Історії. Ніколи не забувайте цього. Можливо хтось із вас у майбутньому стане вченим-істориком або археологом – і зможете  пролити світло на будь-яку таємницю в історії свого чи іншого народу.  Ким би  ви не  були у майбутньому, яку б професію не обрали, я упевнена, що ви будете завжди любити свою країну – Україну, свій народ та з повагою ставитись до інших народів, їх історії, мистецтва та культури. Дуже хочу, щоб ви запам’ятали на  все життя: людина, яка не знає історії свого народу не варта бути громадянином своєї країни.

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Виліпити з пластиліну один із виробів античного декоративного мистецтва ( за зразками посуду міст Північного Причорномор’я).
  2. Закінчити роботу «Антична амфора». Із картону або щільного паперу
  3. Виготовте шаблон для майбутнього виробу декоративного мистецтва — античної амфори.
  4. Виконайте на шаблоні фарбами орнаментовану або сюжетну композицію в стилі давньогрецького вазопису. Порівняйте свій виріб з роботами однокласників

Коментарі

  • Facebook
  • Сайту

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *