Урок 14 “Музичне, театральне та декоративно-прикладне мистецтво епохи Ренесансу”

Автор уроку: 

 

ТЕМА: Музичне, театральне та декоративно-прикладне мистецтво епохи Ренесансу

МЕТА: ознайомити учнів з особливостями епохи Ренесансу, визначити характерні особливості музики, театру та декоративно-прикладного мистецтва епохи Відродження; визначити роль середньовічного мистецтва в житті людини, опанувати їх художньо-образну мову; вчитися характеризу­вати художньо-образний зміст мистецьких творів, формулювати власні враження, отримані під час спіл­кування із мистецтвом, використовуючи спеціальну мисте­цьку термінологію; розвивати естетичний смак, здатність да­вати естетичну оцінку художнім творам; виховувати інтерес та необхідність спілкування з мистецтвом

ОБЛАДНАННЯ: відеоматеріали з видами відомих архітектурних пам’яток світу, живописних творів різних художніх напрямів; мультимедійна презентація уроку, комп’ютер.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
  2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Оголошення теми та завдань уроку.

Слайд1. Ми продовжуємо з вами вивчати епоху Ренесанс. Тема нашого уроку:

 «Музичне, театральне та декоративно-прикладне мистецтво епохи Ренесансу».

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Давайте пригадаємо:

  • Який період в історії культури та мистецтва називають Відродженням?
  • Які риси притаманні мистецтву цієї доби?
  • Розкажіть про шедеври архітектурного та скульптурного мистецтва, які вас найбільше вразили.
  • Поділіться своїми враженнями від живопису епохи Ренесансу.
  1. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Виклад нового матеріалу. Музика Ренесансу

Слайд2 . Музика Ренесансу, як і все мистецтво цієї епохи, характеризується відновленням інтересу до античної культури, прагненням відобразити багатоманітність світу, втілити ідеї гармонії та благозвучності.

Слайд 3. Робота зі схемою. Розгляньте схему в підручнику на стор.119 та поміркуйте про особливості музики епохи Ренесансу.

Слайд 4. Характерні риси музичного мистецтва епохи Відродження

  • Нововведення в теорії музики (сучасна манера запису музики)
  • Розгляд музики як науки і порівняння її з арифметикою, геометрією та астрономією та поступовий перехід до її зіставлення зі словом
  • Активне формування композиторських національних шкіл та індивідуальних композиторських стилів

Слайд 5.Популярними жанрами світської музики доби Відродження були мадригал, канцона, пісня.

Словникова робота:

Мадригал – світський музично-поетичний пісенний жанр епохи Відродження. У 16 ст. набув рис багатоголосної вокальної поеми ліричного змісту.

Канцона – вид ліричної поезії особливої форми, що походить від провансальської поезії доби середньовіччя і набув значного поширення в Італії та Північній Франції в епоху Ренесансу.

Слайд 6. Практичне завдання .

Прослухайте мадригал нідерландського композитора О. ді Лассо та розгляньте зображення собору св. Петра в Ватикані. Надайте характеристику цьому вокальному твору і спробуйте співвіднести музику з архітектурою.

Перегляд ілюстрації Собор св. Петра.

  1. Театральне мистецтво

Слайд 7.

На межі ХV-ХVІ ст. почався новий період розвитку європейського театру. Інтерес до культури Давньої Греції та Риму призвів до відродження форм античного театру, зокрема таких жанрів, як комедія і трагедія. 

Слайд 8. Однією з популярних в Італії була так звана наукова комедія. Перша така комедія була написана Лудовіко Аріосто. Найкращими зразками наукової комедії є твори відомого політичного діяча і письменника Нікколо Макіавеллі, зокрема сатирична комедія «Мандрагора», побудована на сюжеті сімейних колізій.

Слайд 9.

Із зростанням феодально-католицької реакції в Італії з’явилися комедії дель арте — комедії масок з елементи фарсу та пародії. Кожен персонаж мав свою маску-характер і справжню маску – частину костюма. Одним із авторів комедії масок був П’єтро Аретіно, який критикував у своїх п’єсах папство, а образи брав із реального життя.

Слайд 10. У ХVІ ст. сформувався театр в Іспанії, засновником якого став відомий драматург, поет, новеліст Лопе де Вега. У своїх п’єсах він поєднав елементи комічного та трагічного («Учитель танців», «Собака на сіні» та ін.).

Слайд 11. Вершиною театрального мистецтва доби Відродження став англійський театр, розквіт якого нерозривно пов’язаний з іменем славетного поета, актора і драматурга Вільяма Шекспіра («Король Лір», «Ромео і Джульєтта», «Макбет», «Гамлет» тощо).

Слайд 12. У шекспірівському театрі не було декорацій: на сцені розміщували лише найнеобхідніші предмети (столи, крісла тощо). Велике значення мала музика: актори грали на різноманітних інструментах (лютнях, гобоях, скрипках). У театральне дійство входили також спів і танці.

  1. Декоративні сади епохи Відродження

Слайд 13.

У ХV столітті в Італії значної популярності набуло садово-паркове мистецтво. У таких садах були тераси, партери, водні ресурси. Природу підпорядковували геометричним фігурам (стригли кущі під конус, кулю, стіну), ставки оформлювали у вигляді дзеркал.

  1. Декоративно-прикладне мистецтво епохи Відродження

Медальєрне мистецтво

Слайд 14. Медальєрне мистецтво – мистецтво виготовлення монет і медалей – відродилося в епоху Ренесансу. У цьому виді творчої діяльності було задіяно велику кількість ювелірів, художників і скульпторів.

Робота з ілюстраціями. Підручник стор. 123. Уважно розгляньте медалі епохи ренесансу. Розкажіть про свої враження від цього виду декоративного мистецтва.

Кераміка

Слайд 15.

В епоху Ренесансу італійська кераміка здійснила стрімкий перехід від стадії грубого середньовічного ремесла до високопрофесійного мистецтва розписної майоліки.

Словникова робота

Майоліка – різновид кераміки, що виготовляється з випаленої глини з використанням розписної глазурі.

Слайд 16.

Популярними керамічними центрами стали Флоренція ,Сієна, Урбіно, Деруто, Савона та інші. У цих містах виготовляли парадний та високохудожній посуд. У розписах переважали сюжетні сцени, східні орнаменти, італійські герби та рослинні візерунки.

  1. Мода Ренесансу

Слайд 17.

Мода Ренесансу зародилася в Італії. Жінки носили сукні двох видів — спідню з довгими рукавами і верхню, схожу на халат. Спідниці мали широкі, симетричні складки та були об’ємними. В елементах одягу були присутні зашнуровування, дорогі тканини, узори на рукавах, вишивка, коштовності та ланцюги.

Слайд 18. У перукарському мистецтві домінували витонченість і вишуканість. Зачіски різних видів поєднувалися з крутою завивкою на папільйотки. В якості прикрас використовували перли, вуалі, стрічки, квіти тощо.

Слайд 19. У чоловічій моді епохи Ренесансу панували короткі костюми з античною тунікою та облягаючі штани, пошиті з кольорової тканини. Сорочка найчастіше була з тонкого білого полотна довжиною до середини стегон, а плащ спадав із плечей до самої зем

лі, мав ушиті рукави й широкий комір.

  1. Творча робота

Слайд 20. Розгляньте маски дель арте. Спробуйте самостійно створити ескіз маски до відповідного образу.

  1. V. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Слайд 21. 1. Підсумок уроку

  • Які особливості притаманні музичному мистецтву Ренесансу?
  • Чим характеризується театральне мистецтво цієї епохи?
  • Що вам відомо про декоративне мистецтво Ренесансу?
  • Розкажіть про моду епохи Відродження.
  1. Рефлексія. Вправа «Продовж думку»

Сьогодні на уроці …

Я зрозумів …

Я запам’ятав …

Мені сподобалось …

Хотілося б ще …

 

  1. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Слайд 22. Завершіть роботу над створенням маски, можна додати до неї декор у техніці паперопластики.

Використана література:

  1. Інтернет-ресурс:https://uk.wikipedia.org/wiki/
  2. Інтернет-ресурс:http://pidruchniki.com/75219/kulturologiya/mistetstvo_renesansu
  3. Інтернет-ресурс:http://osvita.ua/vnz/reports/culture/12154/
  4. Інтернет-ресурс:https://www.youtube.com/

Коментарі

  • Facebook
  • Сайту

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *