Майстер-клас Апросяненко О.О.

«Створення ментальних карт як спосіб опрацювання інформації в художньо-естетичному освітньому просторі»

 Завдання: ознайомити з технологією створення інтелект-карт; активізувати творчі та інтелектуальні здібності учасників майстер-класу; практичне створення та апробування інтелект-карти

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, ватмани, маркери, клей, роздаткові матеріали.

Хід майстер-класу

І. Вступне слово

Слайд 1.     Доброго дня! Як відомо кількість інформації в світі подвоюється кожні 10 років. Тому необхідно її швидко опрацьовувати і швидко запам’ятовувати. Новий державний стандарт вимагає, щоб учень міг порушувати проблему і розв’язувати  її, знати для чого він вчиться, вміти працювати із інформацією. Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Як же навчити цьому школяра? Як спрямувати зусилля вчителя на якісний результат навчання й виховання учнів,  на розкриття їх творчих здібностей?

Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.  Для того, щоб бути ефективним, треба досконало володіти головним інструментом. Яким? Нашим мозком!

Так-так, саме мозок є інструментом №1 для досягнення успіху в житті. Цікавий факт про людський мозок: за найоптимістичнішими даними, людина використовує максимально 10 % від можливостей свого мозку.

Слайд 2.     Ліва півкуля відповідає за логіку, слова, числа, послідовність, аналіз, упорядкованість. Права півкуля – це ритм, сприйняття кольорів, уява, образи. Учні, засвоюючи інформацію, використовують переважно лівопівкульні (ментальні)  здібності. Це блокує здатність головного мозку бачити цілісну картину, здатність асоціативного мислення.

Сьогодні ми поговоримо про технологію, під час якої обробка інформації в мозку людини зводиться  до її обробки правою і лівою півкулею одночасно.

Це складання ментальних карт, як спосіб організації процесу творчого мислення  за допомогою схем, заснованих на асоціативних зв’язках. Адже за своєю природою наше мислення асоціативне.

Слайд 3.     Отже,  пропоную вам взяти участь в майстер- класі «Створення ментальних карт як спосіб роботи з інформацією в художньо-естетичному освітньому просторі»

Слайд 4.      Ментальні карти ( «карта розуму», «інтелект-карта», «карта мислення») – це унікальна технологія роботи із інформацією заснована на асоціативних зв’язках. Автор методу Тоні Б’юзер,  відомий англійський лектор і консультант з питань інтелекту.

Слайд 5.   Давайте переглянемо етапи створення ментальних карт:

  • На першому етапі, який називається «ідея», учитель і учень обирають тему ментальної карти і створюють «центральний образ» на папері.
  • Наступний етап – підбір базових ідей для головних гілок.
  • Третій етап – доповнення ідей для гілок другого та третього рівня. На цьому етапі наші учасники обирають базові  підідеї. І так наша карта поступово  розширюється. Важливою особливістю карт є їх насиченість візуальними образами та ефектами. Бажано використовувати різноманітне оформлення: шрифти, позначки, стрілки, тощо.
  • Четвертий етап – редагування ментальної карти. Він спрямований на те, щоб звести до підсумкового рішення. Таким чином, у результаті ми отримаємо розгалужену ієрархічну конструкцію, наповнену інформацією з певного питання.

Пропоную вам переглянути ментальні карти, складені моїми учнями на уроках (демонстрація дитячих робіт). Ми  часто створюємо ментальні карти. Адже вони підвищують мотивацію, якість знань; сприяють розвитку предметної компетенції, активізують діяльність учнів.

ІІ. Практична частина.

Слайд 6.          Вам я теж хочу запропонувати проявити свою творчість у складання ментальних карт. Уявіть, що ви учні 8 класу і знаходитеся на підсумковому уроці тема якого «Стиль класицизм». Для роботи нам потрібні папір, клей, ножиці.

Подорожувати світом мистецтва завжди цікаво і привабливо. От і ми з вами вирушаємо в ХVІІ -ХІХ ст. , де панує стиль класицизму. (звучить музика епохи). Займіть зручне положення, закрийте очі і уявіть себе десь у ХVІІІ ст., де французькими парками прогулюються вишукані дами в модних капелюхах з чоловіками одягненими в модні фраки. Вони йдуть в театр, де будуть слухати оперу Моцарта «Чарівна флейта». Уявіть і відчуйте цю епоху.

    Щоб визначити вид мистецтва, особливості якого ви розкриєте працюючи над нашою інтелект картою, виберіть фрагмент пазлу. (обирають фрагменти пазлу).                                                                                                                                           Об’єднайтеся в групи, склавши ваші фрагменти в єдину картинку. (об’єднуються в групи). Займіть свої місця. 

Слайд 7.          У нас утворилося три групи:

І група – Архітектура                                                                                                            ІІ група – Музика                                                                                                                             ІІІ група – Живопис

Слайд 8.          Пригадайте правила роботи в групі (на слайді):

  • Швидко беремо матеріали
  • Одразу обираємо тему і починаємо працювати
  • Під час роботи залишаємося на одному місці
  • Працюємо згідно регламенту
  • Тримаємо робоче місце в порядку

А зараз пропоную вам створити асоціативний ряд до вашого ключового слова. Для зручності можете користуватися нашими підручниками «Мистецтво» 8 клас. На першій парті лежать вже готові роздруковані картинки. Оберіть ті, які підійдуть саме до вашої теми. На виконання цієї роботи у вас є 10 хвилин.

Слайд 9-10.

(робота в групах. На екрані проектуються ролики про епоху класицизму)

 ІІІ. Підсумкова частина.

Молодці, бачу кожна група обрала свій стиль. У вас був феєрверк ідей.

Я теж розпочала створювати інтелект-карту «Стиль класицизму». Її я створювала  за комп’ютером, у програмі XMind.  Спробуйте доповнити мою ментальну карту вашими.

Слайд 11.          (Кожна група прикріплює свою виконану роботу)

Як бачите ми всі виконували свою частинку роботи, але в підсумку ми бачимо створену єдину, велику інтелект-карту. При читанні якої ми можемо побачити цілісну картину  внеску в мистецтво епохи класицизму, можемо прослідкувати взаємозв’язки в інформаційному блоці, структуру і логіку.

Слайд 12.            Тепер можна сміливо визначити переваги мап:

Інтелект-карти- це інструмент, що дозволяє: ефективно структурувати і обробляти інформацію; мислити, використовуючи весь свій творчий та інтелектуальний потенціал. Інтелект-карти – дуже гарний інструмент для вирішення таких завдань, як проведення презентацій, прийняття рішень, планування свого часу, запам’ятовування великих обсягів інформації, проведення мозкових штурмів, самоаналіз, розробка складних проектів, власне навчання, розвиток, та багатьох інших.

Слайд 13.

Створювати інтелект-карти можна не тільки руками на папері (для індивідуальної роботи це набагато краще) але і  використовуючи комп’ютерні програми: Free Mind,  X Mind,  Mind Meister,Power Point.

Подорожувати це завжди цікаво. А подорожувати світом мистецтво, нехай хоч і віртуально, це справжня насолода.  Нажаль я не можу вам подарувати квитки для подорожі, але я хочу на згадку вам залишити буклети із правилами складання ментальних карт. (роздаю буклети)     

Якщо вашим учням набридло постійне заучування інформації спробуйте зайнятися з ними складанням ментальних карт. Це весело, цікаво та корисно.